Hiking Travel

Tour skating, skiing, snowshoeing, telemark, paddling, SUP, fatbike, kick biking, hiking, touring, program services, rental, sales, training, kayaks, canoes, skis, skates, pulks, snowshoes, Tampere, Finland…

tripadvisoryoutube65242367159.5135.1792940342

kollaasi

5 hours ago

Hiking Travel, Hit

Hitin työntekijät retkeilee!

Kävin toissaviikon viikonloppuna ystäväni kanssa talviretkellä Saarijärvellä. Saimme viikon alussa idean että hei, nyt tarttis päästä tästä hälinästä ja somesta ja muusta pois, viimekesältähän jäi se yhteinen metsäreissu tekemättä, että lähetään sitte nytte. Eihän sielä ees oo kauheesti pakkasta, kyl me entiset partiolaiset pärjätään!

Innostuttiin molemmat kauheesti ja ruvettiin sit suunnittelemaan. Ideoitiin että voitais vaikka retkiluistella osa matkaa ja patikoida loput. Googlailtiin laavuja, tavoteltiin jostain noin parinkymmenen kilometrin päästä Hitin rannasta. Vuokrattiin sieltä retkiluistimet ja ahkio. Ennen reissua jouduttiin kuitenkin toteemaan, että jää ei ole vielä siinä kunnossa että sitä pitkin pääsisi pitkälle, niin alkuperäisen Housusuon laavun sijaan päätettiin, että mennään rataa niin pitkälle kun sitä Aitolahdelle päin riittää ja jatketaan sieltä Kintulammen luonnonsuojelualueelle jollekki laavuista. Todettiin että niitähän on sielä useampi ihan vierekkäin, niin voidaan vaikka käydä kattomassa molemmat ja miettiä sitten kumpaan jäädään yöksi.

Kerättiin sitten lauantaina kimpsut ja kampsut ja suunnattiin Hitille. Vuokrattiin kenkään sidottavat retkiluistimet ja iso ahkio (huomattiin että tavaraa talviretkellä tulee ylättävän paljon ihan vaan polttopuiden takia). Jälkikäteen ajateltuna ne Tuiren suosittelemat monoon laitettavat olisi ollut aika paljon paremmat, koska eihän siitä luistelusta perus talvikengillä paljon mitään tullut, ei ollut tukea nilkassa. Meidän onneksi auraajat oli kuitenkin tehnyt Hitillä mokan, ja aurannut jääradan vahingossa pohjoiseen aitolahden yli, juuri sille rannalle jolle suunnattiin, sitä pitkin oli helppo kulkea ahkion ja rinkkojen kanssa.

Reittiä ei suunniteltu etukäteen, ajateltiin että meillä on Maps, katotaan sitä sitten. Ja kun jäältä ensin hysteerisen naurun kera saatiin itsemme rannalle, siitä löytyikin täydellinen hiekoittamaton maalaisautotie jota pitkin kelpasi ahkion kanssa tarpoa. Oli nättiä ja pakkasta juuri sopivasti.

Matkaan kului melkein koko päivä niinkuin oli tarkoituskin ja oli jo reippaasti pimeää ennen kuin päästiin edes sille perille vievälle luontopolulle. Sielä todettiin että iso ahkio ei ollutkaan ehkä paras paikka lumiseen metsäpolkuun, ja loppumatkasta oltiin niin poikki että pysähtyä tarvitsi parinsadan metrin päästä, ja touhu oli ihan hillitöntä.

Lopulta sitä päästiin perille Saarijärvelle, ja sielä naurettiin sille idealle että oltaisiin käyty molemmat laavut läpi, ei oltaisi jaksettu kyllä enää metriäkään.

Väsättiin sitten varmaan puolituntia nuotiota siinä kymmenen asteen pakkasessa märistä sytykkeistä. Normaalisti nuotion sytyttäminen käy molemmilta käden käänteessä, mutta olikin aivan uusi kokemus, kun paperikaan ei meinannut syttyä. Lopulta saatiin tuli ja ruuat ja makkarat lämpöseksi. Makkaran tosin joutui pakkasen takia paistamaan kahteen kertaan, uudestaan kun oli saanut puolet syötyä, kun se siihen mennessä oli kerennyt jäähtyä jo kylmäksi.

Aamulla oli hienot maisemat, ja pian uuden notskin sytyttämis- ja aamupalaurakan jälkeen lähdettiinkin jo paluumatkalle. Levänneenä metsäpolku meni puolijuosten, ja loppumatka joutuisasti. Paluumatkan vastoinkäymisiin (mm. pulloon jäätyvän keitetyn lumen, eli meidän paluumatkan juomaveden, loppumiseen) saatiin apua matkanvarrelta ystävälliseltä naiselta. Tulipahan testattua Suomalaisten vieraanvaraisuus ja kysyttyä rohkeasti ovelta apua, kyllä sitä saa 🙂

Sen jälkeen paluumatka sujuikin rattoisasti, matkalla silitettiin uudestaan heppoja ja laskettiin tietysti ahkion kyydissä kaikki mäet. Mahtava retki, jonka jälkeen olisi tehnyt mieli unohtaa kännykkä sinne metikköön, mutta puolensa sivistyksessäkin. Kuuma suihku ja puhtaat vaihtovaatteet olivat aika ihanat viikonlopun ulkonavietetyn yön jälkeen.

-Tuuli

ylojarvenyrittajat  vihreasydan2

Methods of payment:

tykykuntoseteli

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail