Hiking Travel

OPEN HOURS:

11.10. 4-7 pm
12.10. CLOSED
13.-15.10. 4-7 pm
16.-17.10. 12-6 pm (Waffle Café)
18.10. 4-7 pm

Address: Kaupinpuistonkatu 4 & 6

Tour skating, skiing, snowshoeing, telemark, paddling, SUP, fatbike, kick biking, hiking, touring, program services, rental, sales, training, kayaks, canoes, skis, skates, pulks, snowshoes, Tampere, Finland…

65242367159.5135.1792940342 youtube tripadvisor

 

2 days ago

Hiking Travel, Hit
Tässä ensimmäinen valmiiksi asti asennettu melontalaituri Nässyn puolelta. Nämä laiturit kuuluvat Ekokumppaneiden hallinnoimaan Tampereen kaupungin retkeilyreittirakentamisen projektiin, jossa olemme kumppanina. Teemme näitä laitureita sekä Nässylle että Pyhäjärvelle.Kuvat laiturista otti harjoittelijamme melontaohjaaja Mira. Tässä hänen kommenttinsa:"Melontalaiturille oli erittäin kätevä rantautua. Kajakin sai tukevasti laituriin. Kajakista oli helppo nousta pois ja mennä takaisin kyytiin. Laiturin leveällä lankulla pystyi hyvin kulkemaan. "Rantautumisliikennemerkistä" laiturin näkee hyvin järvelle. Hienosti suunniteltu, toimiva juttu. Menkäähän testaamaan. " -MiraRatamestarin kommentti:Melontalaiturin runko-osana on kaksi 8 m mittaista painekyllästettyä paalua, jotka on kiinnitetty toisiinsa V kirjaimen muotoiseksi avoimesta päästään noin 150 cm leveäksi hahloksi tukkien alla olevilla metallisilloilla. Myös rakenteen sivuilla olevat 6 m mittaiset lankut on kiinnitetty näihin metallirakenteisiin. Laituri kiinnitetään kärjestään ketjulla ja kiilapultilla kiveen ja sivuista vastaavasti. KIvien sijasta pehmeässä maaperässä ankkurointipisteinä voidaan käyttää kierrepaaluja. Tällä laiturilla tavoitellaan yksinertaista rakennetta, sijoittamisen ja ankkuroinnin sujuvuutta sekä käytön ja huollon helppoutta. Sopivasti syvenevässä rannassa laituri sietää yli 50 cm vedenkorkeuden vaihtelun ja se voi olla samoilla asetuksilla vuodet ympäriinsä paikallaan. Kun laituriin rantaudutaan, niin ei kannata meloa pidemmälle hahloon, mikä on ylös nousun kannalta tarpeellista ja vastaavasti laiturista lähdettäessä kannattaa kajakki työntää riittävän ulos. Tällä tavalla toimittaessa kajakin pohja ei hankaa rautoihin eikä tukkien sivuilla olevat mutterit/kierretapin päät ota kosketusta kajakkiin. Kun käytetään aukon takareunalla olevaa poikittaista melaa kajakkiin menossa tai sieltä pois tulossa, niin melan varsi/lavat voivat levätä molemmilla lankuilla. Laaiturityppi on ollut ahkeassa koekäytössä Hitin rannassa jo puolesta kesää ja näyttänyt toimivuutensa. Se sopii kajakkien lisäksi inkkareille, myös suurkanooteille ja soutuveneille. Tosin nämä jälkimmäiset ovat liian painavia kannettavaksi pois laiturilta kauemmaksi maalle antamaan tilaa seuraaville rantautujille. Yhteistyö Ekokummpanien Pete Mäkelän kanssa tässä laituriprojektissa on sujunut jo Hit Ultima Thule (2008) ahkion kehittämisessä tutuksi tulleella sujuvuudella, MIka Kurosen hitsaamia metallisoia oli juoheva asentaa tukkeihin. Hitissä laiturien kokoopanossa ja paikalleen kuljettamisessa Ratamestarin mukana ovat ahkeroineet erityisesti Jaska Kallio ja Topias Raittila ja heidän lisäkseen Tapio, Punatukkainen Tyttö, Salla, Noora... Kitokset heille! Tämän tyyppisiä projekteja voisi olla enemmänkin, niissä luontomatkiluyrtyksen osaaminen (hiljainen tieto) siirtyy sujuvasti kaikkia retkeilijöitä palvelevaksi. Vielä parermpi, jos tällaisia töitä päästään yrityksessä tekemään muuten myynniltään hiljaisten kausien aikana. Omasta mielestäni laituri on sen verran hyvä, että tietoisuuden levittämiseksi tätä juttua toivon jaettavan ympäri Suomea. Ensimmäist haparoivat versiot samasta teemasta rakensin Kiimajoelle kesällä 2005 Erkki Kelloniemen kanssa.#hikingtravel #ekokumppanit #melonta #näsijärvi #nässynlaiturit #hitonhyviäretkiä #ratamestari ... See MoreSee Less
View on Facebook

5 days ago

Hiking Travel, Hit
Ratamestari päivän koeretkestä:Aluksi on todettava, että olimme Leon kanssa niin innostuneita, että ensimmäiset kuvat maltettiin ottaa vasta kun retki oli yli puolessa välissä,Testasimme cityfätäilyä Tampereen rannoilla ja harjuilla... Ajatuksena on käynnistää teille kaikille mahdollinen hyvin matalan kynnyksen tutustuminen läskipyöräilyn mahdollisuuksiin. Ajattelemme toimia vähän samalla tavalla kuin melonnassakin eli vaihe 1 alkeet ja vaihe 2 jatko-osa edelliseen. Tässä läskittelyssä vaihe 1 olisi lajiin ja välineeseen tutustuminen likimain edellä kuvatulla City reitillä, joka koostuu asfaltoiduista kevyen liikenteen väylistä, erilaista sirotesora pintaisita väylistä mutta osaltaaan myös helpoista lähes luomu poluista. Reitillä ajo on hyvin vaihtelevaa ja siinä kaupunki näyttäytyy varmaan lähes jokaiselle liikuntavälineen mahdollistamasta hyvin uudesta näkökulmasta. Maastopyöräilyn teknisen haastavuuden kannalta reitti on helppoa ajaettavaa.Vaiheessa 2 ajatuksena on toteuttaa läskipyörälenkki Kaupissa siten, että se sisältää "jokamiesajajalle" sopivan haastavaa polkua mahdollisimman paljon ja vain pakon sanelemana maastoajon kannalta lähes haasteetonta latupohjaa. Louhikkopolut pääasiassa kierretään, koska ne ovat aloittleijalle liian haastaviaCityfätäily ei ole pelkästään liikuntavälineen dominoimaa, vaan sisältää haluttaessa mahdollisuuden tuhtiin annokseen Tampereen kulttuurihistoriaa. Reitti kulkee Tampereen teollista perinnettä voimakkaasti esiin tuovilla alueilla.Reitti on myös varsin rouhea. Se ei ole arkkitehtien ja tiesuunnittelijoiden silottamaa kaupunkimaisemaa, vaan ajopelin luonne mahdollistaa myös kaikenlaisten "takapihamaisemien" tarkkailun ja ainakin Leosta ja minusta tämä oli koko jutun ydintä. Kuten filosofi Leibniz totesi jo satoja vuosia sitten: "Tämä on paras mahdollinen maailma, koska se tuntee sekä hyvän että pahan" Nimenomaan vastakohtaisuuksiin törmääminen herättää jokaisessa meissä voimakkaita tunne-eläämyksiä - hieno rakennettu reitti tuntuu juuri siksi hienolta, että on juuri ajanut kuraista luonnonpolkua ja toisinpäin. Kome kartano näyttää ensitä komeammalta, jos on juuri sivuuttanut rapistumistilassa olevia hylättyhä teollisuusrakenteita. Mutta toisaalta myös nämä hylätyt luonnon raiskaamat rakenteet herättävät uteliaan mielikuvituksen.Kahden tunnin opastetun retken hinta sisältäen läskipyörän meiltä 36 €/hlö. Omalla välineellä 20 €/hlö. Jos teemme noin tuntia pidemmän retken, niin silloin hinta 45€/hlö, omilla välineillä 25 €/hlö. Hinta siältää mehun ajopeilin juomapulloon.Haluatko lähteä mukaan? Kommentoi tähän. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Recommendations and prices:

In cooperation:

ylojarvenyrittajat  

Methods of payment:

tykykuntoseteli

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail