Aihearkisto: Ajankohtaista

Tässä tuoreimmat tapahtumat Hitillä ja vinkkejä kauden tekemiseen.

Alta löydät tarjolla olevat retket ja ohjaukset, joiden jälkeen ajankohtaisia artikkeleja meidän kynästä.

Cover for Hiking Travel, Hit
10
Hiking Travel, Hit

Hiking Travel, Hit

Hiking Travel HIT is an active family enterprise concentrating in nature tourism and outdoor sports especially in the Tampere region but also elsewhere in Finland.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Opastettu jokimelontaretki Vääräjoella

Opastettu jokimelontaretki Vääräjoella

touko 4, 6:00am - touko 4, 2:00pm

Kaupinpuistonkatu 6, 33500 Tampere, Finland Map

Retkikohteena Vääräjoki, joka laskee Parkanojärvestä Ikaalisten Kyrösjärveen. Vääräjoki on hiekkakankaaseen syöpynyt kanjonijoki. Vääräjoella ei ole varsinaisia koskia, vain virtapaikkoja. Tiedossa siis rauhallista jokimelontaa.

Keväällä Vääräjoella kalustona lähtökohtaisesti suurkanootit (omaa Hit-Kiili malliamme). Erikseen sovittuna muun tyyppiset kanootit/kajakit.Kyseessä on koko päivän retki.Lähtö ja paluupiste Kaupinojan vajamme.Hinta:110 €/henk., jos meiltä tulee melontakalusto ja kyyti,100 €/henk., jos meiltä tulee kyyti ja on oma kalusto,95 €/henk., jos meiltä tulee kalusto ja on oma kyyti ja85 €/henk., jos on sekä oma kyyti että kalusto.Osallistujamäärä 5-10 henk. Pidämme päivän aikana eväslounastauon. Tarjoamme nuotiomakkarat ja nokipannukahvit. Muut eväät omasta takaa.Jokaisella retkeläisellä on syytä olla vaihtovaatekerta ja pyyhe mukana.Ilmoittautumiset retkeä edeltävään iltaan klo 18 mennessä ja lisätietoa:tapio.tyllila@hikingtravelhit.fi, p. 040 7457803 (Tapio).Suosittelemme retkiä erityisesti ohjauksissamme ja kursseillamme käyneille! HUOM! ryhmille myös erikseen tilauksesta!... See MoreSee Less

6 interested  ·  1 going
Lyhyt kanoottiretki Näsijärvellä

Lyhyt kanoottiretki Näsijärvellä

touko 12, 2:00pm - touko 12, 4:00pm+23touko 12, 2:00pm - touko 12, 4:00pmtouko 19, 2:00pm - touko 19, 4:00pmtouko 26, 2:00pm - touko 26, 4:00pmkesä 2, 2:00pm - kesä 2, 4:00pmkesä 9, 2:00pm - kesä 9, 4:00pmkesä 16, 2:00pm - kesä 16, 4:00pmkesä 23, 2:00pm - kesä 23, 4:00pmkesä 30, 2:00pm - kesä 30, 4:00pmheinä 7, 2:00pm - heinä 7, 4:00pmheinä 14, 2:00pm - heinä 14, 4:00pmheinä 21, 2:00pm - heinä 21, 4:00pmheinä 28, 2:00pm - heinä 28, 4:00pmelo 4, 2:00pm - elo 4, 4:00pmelo 11, 2:00pm - elo 11, 4:00pmelo 18, 2:00pm - elo 18, 4:00pmelo 25, 2:00pm - elo 25, 4:00pmsyys 1, 2:00pm - syys 1, 4:00pmsyys 8, 2:00pm - syys 8, 4:00pmsyys 15, 2:00pm - syys 15, 4:00pmsyys 22, 2:00pm - syys 22, 4:00pmsyys 29, 2:00pm - syys 29, 4:00pmloka 6, 2:00pm - loka 6, 4:00pmloka 13, 2:00pm - loka 13, 4:00pm

Kaupinpuistonkatu 6, 33500 Tampere, Finland Map

Tarjoamme keväästä syksyyn opastettuja lyhyitä kanoottiretkiä Näsijärvellä. Tule nauttimaan kauniista järviluonnosta kanssamme!

Kausi: kevät-syksy (sulan veden aika).Aika: su klo 14-16.Kalustona tukevat suurkanootit (joukkuekokoa), jos vain osanottajia riittää (vähintään kolme). Muulloin käytämme pienempiä kanootteja.Lähtö- ja lopetuspisteenä retkillä toimii Kaupinojan vajamme. Matka ja melontareitti suhteutetaan vallitsevan säätilan ja osallistujien kykyjen mukaisiksi. Mahdollisia kohteita retkellä on itään päin Tapatoran saari ja länteen kaupungin ja Pyynikinharjun siloutetin ihailu vesiltä käsin. Iltaa voi jatkaa Kaupinojan saunalla.Hinta: 35 e/henk. (sis. opastus+välineet).Ilmoittautumiset edeltävään lauantaihin klo 20 mennessä:tapio.tyllila@hikingtravelhit.fi,ja lisätietoa: p. 040 7457803 (Tapio).Retkille voi ilmoittautua myös kotisivuillamme:hikingtravelhit.fi/kauppa/lyhyet-kanoottiretket-nasijarvella-tampereella/Suosittelemme retkiä kaikille kokemustasoon katsomatta!Voi olla että jatkamme retkiä annettuja päivämääriä pidempää syksyllä säistä riippuen. Näitä aikoja voi kysyä sähköpostilla.... See MoreSee Less

8 interested
Keskiviikkoinen melonnanohjaus Kaupinojalla

Keskiviikkoinen melonnanohjaus Kaupinojalla

touko 22, 6:45pm - touko 22, 8:30pm+17touko 22, 6:45pm - touko 22, 8:30pmtouko 29, 6:45pm - touko 29, 8:30pmkesä 5, 6:45pm - kesä 5, 8:30pmkesä 12, 6:45pm - kesä 12, 8:30pmkesä 19, 6:45pm - kesä 19, 8:30pmkesä 26, 6:45pm - kesä 26, 8:30pmheinä 3, 6:45pm - heinä 3, 8:30pmheinä 10, 6:45pm - heinä 10, 8:30pmheinä 17, 6:45pm - heinä 17, 8:30pmheinä 24, 6:45pm - heinä 24, 8:30pmheinä 31, 6:45pm - heinä 31, 8:30pmelo 7, 6:45pm - elo 7, 8:30pmelo 14, 6:45pm - elo 14, 8:30pmelo 21, 6:45pm - elo 21, 8:30pmelo 28, 6:45pm - elo 28, 8:30pmsyys 4, 6:45pm - syys 4, 8:30pmsyys 11, 6:45pm - syys 11, 8:30pm

Kaupinpuistonkatu 6, 33500 Tampere, Finland Map

Hit järjestää melonnanohjausta Näsijärvellä Tampereella, kiintopisteenä Kaupinojan tukikohtamme. Ohjausta annetaan niin aloittelija- kuin kokeneemman tason melontaan sekä kajakeilla että kanooteilla. Näiden mukaan ohjaus jakautuu neljään osaan. Ohjauksiin voi osallistua oman halunsa mukaan vaikka vain yhdellekin kertaa! Katso kyseisen viikon ohjauksen aihe nettisivuiltaamme (linkki alla).

Ohjaus tapahtuu keskiviikkoina toukokuusta syyskuun puoliväliin.Kajakkimelonta, alkeet– kajakkiin meno ja poistulo– eteen- ja taaksepäin melonnan perusteet– pysäytys– kaarivedot– sivuttaissiirtyminen– alatuenta– melaperäsinKajakkimelonta, alkeista eteenpäinkaikki mitä alkeissa, mutta lisäksi:– eteenpäin melonnan tekniikkaa syvennettynä– ylätuenta– keulaperäsin– vapaaehtoisena: vuorotellen kajakin kaataminen ja kaadetun pelastaminenInkkarimelonta, alkeet– inkkariin meno ja poistulo– eteen- ja taaksepäin melonta– pysäytys– kaarivedot– sivuttaissiirtyminen– alatuenta– melan käyttö peräsimenäInkkarimelonta, alkeista eteenpäinkaikki mitä alkeissa, mutta lisäksi:– eteenpäin melonnan tekniikkaa syvennettynä– ylätuenta– keulaperäsin ja ristiveto– vapaaehtoisena: vuorotellen inkkarin kaataminen ja kaadetun pelastaminenOhjaus kestää kerrallaan 1 tunti 30 min, klo 19-20.30.Paikalle on hyvä tulla kuitenkin jo 18.45. Ilmoittautuneille lähetetään ennakkoinfo.Hinta: ohjaus 25 €/henk. ja tarvittaessa välineet 10 €/henk.Meillä käyvät myös TYKY-kuntosetelit ja Smartum-liikuntasetelit!Osallistujilta odotetaan säänmukaista ulkoilupukeutumista. Kanootin mahdollisesti kaatuessa meloja joutuu veden varaan. On viisasta ottaa mukaan vaihtovaatteet ja pyyhe.Ilmoittautumiset edeltävään tiistai-iltaan klo 20 mennessä:tapio.tyllila@hikingtravelhit.fija lisätietoa: 040 7457803 (Tapio)Ohjauksiin voi ilmoittautua myös kotisivuillamme:hikingtravelhit.fi/kauppa/melonnanohjaus-nasijarvella-tampereella/... See MoreSee Less

3 interested

Ahkion ominaisuudet ja suunnittelupäätökset yleisesti: esimerkkitapauksena Hit ahkiot

Funktionaalisen ominaisuuksien/laadun ja suunnittelun ensisijaisuus verrattuna ulkonäköseikkoihin. Esimerkki Hit filosofiasta

Lähtökohta Hit ahkioiden kehittämisessä on aina ollut funktionaalinen suunnittelu. Pidän kehityksenä vain sitä, että ahkoiden käyttöön liittyviä ominaisuuksia parannetaan. Ulkonäkölaadun kehittäminen on aina toissijaista. Tuotteen brändäys markkinointiviestinnän keinoin on vielä marginaalisempaa. Olen asiakkaan puolella, en halua panostaa kaupalliseen menestykseen imagon kohotuksella ilman taustalla olevia parantuneita toiminnallisia ominaisuuksia. Tällaisessa “ei kaupallisessa” ajattelussa on takana pari pointtia. Siinä ahkion vetäjää pidetäään niin älykkäänä, että hän osaa ostaa tuotteen sen käytössä toimivien ominaisuuksien perusteella eikä muiden seikkojen perusteella. Tällä älykkyydellä hieman karrikoidusti tarkoitan sitä, että 8 tuntia päivässä ahkiota vetäessä ei paljon lohduta, jos selän takana tulevan pulkan tietää näyteikkunaolosuhteissa olevan menevän näköinen, mutta käytännössä tarkoittavan enemmän hikoilua ja vähemmän kilometrejä retkipäivän aikana – tietysti joku voi ajatella toisella tavalla. Hit ahkioissa kuitenkin mennään käyttöominaisuudet edellä – tästä aiheesta on Tomi Mandelin huomauttanut joissakin verkkokeskusteluissa: “Onhan ahkion luisto nyt ylivoimaisesti sen tärkein ominaisuus”. Kun luistoon lisätään vielä muutama muukin käyttöominaisuus, niin silloin on esillä asiat, jotka kertovat Hit ahkioiden funktionaalisesta laadusta: kuinka ahkio seuraa vetäjää, kuinka vähän se auraa uppolumessa, kuinka hyvin se ylittää esteitä, kuinka aisajärjestelmän avulla vetäjä voi pakottaa ahkion toimimaan haluamallaan tavalla, kuinka tehokkaasti vetojärjestelmä välittää vetäjän vetovoiman ahkion liikkeeksi, kuinka hyvin vetojärjestelmän valjaat toimivat ja kuinka hyvin ahkio on pakattavissa retkitavaroilla.

Analysoin seuraavaksi näihin toiminnallisiin piirteisiin liittyviä tekijöitä:

1. Ahkiokaukalo

– lisäpituus vähentää kaatumisherkkyyttä, madaltaa painopistettä, lisää suuntavakavuutta, kuljettaminen henkilöautossa muuttuu hankalaksi jo yli 160 cm pituudella.

– lisäleveys vähentää kaatumisherkkyyttä, koska runko on sitä stabiilimpi, mitä leveämpi ja toisaalta painopiste madaltuu. Pituuden ja leveyden suhde vaikuttaa suuntavakavuuteen: mitä leveämpi ahkio suhteessa pituuteen, niin sitä levottomampi vetää. Vetäjän hiihtouraa leveämpi ahkio upottavassa lumessa väkisinkin auraa hiihtouraa leveämmäksi ja/tai kiilautuu kyljelleen hiihtouraan. Keulan muodolla tätä voidaan kompensoida, (vrt. PikkuHit ja Iso Hit).

– laatikkomainen poikittaisprofiili maksimoi stabiilisuuden ja samalla ahkio puskee kyljellä lunta mutkissa, vetokitka lisääntyy, koska kitkapinta-ala lisääntyy erityisesti hankikannolla.

– keinutuolinjalas-pituusprofiili tekee ahkiosta kokoonsa ja pituuteensa nähden ketterän puikkelehtimaan mutkaisella uralla ja samalla levottoman vedettävän kovalla lumella. Hit ahkiot ovat pituusprofiililtaan keinutuolinjalaksia. Ketteryys (tärkeä ominaisuus uppolumessa) on nähty tärkeämmäksi ominaisuudeksi kuin suuntavakavuus. Liukas suksenmuovipohja korostaa ketteryyttä (=levottomuutta kovalla lumella).

2. Luisto

Ahkion ylivoimaisesti tärkein ominaisuus ja sitä tärkeämpi, mitä painavampaa ahkiota vedetään. Perustelu: luistoa tai paremminkin lustamattomuutta vastaan ahkion vetäjä ponnistelee koko ajan, kun ahkio on liikkeessä. Muiden ahkion ominaisuuksien pitää olla välttäviä tai aivan ala-arvoisia, jotta ne ovat tärkeämpiä ahkion valintapäätökseen vaikutttavia tekijöitä kuin huomattava ero luistossa.

Hit ahkiot ovat ainoita kaupallisia ahkiota, joissa on olennaisesti luistoa parantava kilpasuksenmuovipinnoitus pohjassa ja jalaksissa. Sekä tavalliset lasikuitu- polyesteri, mutta erityisesti hiilikuitu- DPCD vinyyli tai akryyli rakenteiset ahkiot ovat erittäin kevyitä, joka osaltaan myös vähentää tarvittavaa vetovoimaa. Suksenmuovipohjan vaikutus tasamaavoittoisessa maastossa vain 5-10 cm upottavalla lumella voi parantaa luistoa 25, jopa yli 30 %. Mitä edellä sanottiin luiston merkityksestä tulee esille seuraavassa ajatuskokeessa. Hiihdetään Grönlannin poikki ja keli on tavanomainen talvikeli ei -30 C pakkasia (jossa mikään ei luista hyvin), retkiaika 5 viikkoa. Hit ahkioiden vetäjät ovat rannikolla, kun muu retkikunta on reilun viikon päässä mannerjäällä, jos vedettävät ahkiot ovat muuten samanveroisia. Ahkion, joka luistaa näin paljon paremmin täytyy siis olla muuten paljon huonompi, jotta se ei erityisesti pitkällä retkellä ja painavalla kuormalla erotu edukseen.

3. Aisakontrolli

Ristiaisat: Ylivoimainen ratkaisu, jos ahkiota vedetään olosuhteissa, joissa pitää mutkitella. Ristiaisaratkaisu estää ahkiota oikaisemaan sisäkaarteeseen, jossa luultavimmin on vetäjän kiertämä este. Uppolumessa sisäkaarteesen oikaisu todennäköisesti kaataa ahkion. Ahkion rungon ketteryys parantaa entisestään ahkion pysymistä vetäjän mutkittelevalla uralla.

Kehikkoveto, suorat aisat: Mitä jäykempi kehikkovetojärjestelmä, niin sitä paremmin ahkio pysyy vetäjän jäljellä suoralla uralla. Tämä ilmiö on tärkeä erityisesti kovalla lumella sivurinteissä kuljettaessa. Niissä ahkion herkän liikehdinnän mahdollistava muoto, liukkaus ja peräksi antava vetojärjestelmä päästävät ahkion vinottain alarinteeseen. Tässä tilanteessa ahkio myös helposti kaatuu. Kun aisajärjestelmän jäykkyyttä kasvatetaan tarpeeksi, tulee minimitekijä vetovaljaista. Ne pyörähtävät vetäjän päällä päästäen ahkion alarinteeseen.

Hit ahkiossa on ainoana mahdollisuus käyttää sekä ristiaisavetoa että kehikkovetoa. Järjestelmästä toiseen siirtyminen tapahtuu joko asentamalla tai purkamalla aisojen välinen poikittaistuki. Tämä muutos vie pari minuuttia ja sen tekemisessä ei tarvita työkaluja.

Hitin extreme aisat (hiili/lasi-sukalla jälkikäteen päällystetty Exelin lasiputki) yhdistettynä viime talvena myyntiin tulleeseen jousimaiseen aisan alapäähän tekevät aisoista jäykän jousimaiset ja siksi niillä vetäjä voi kontrolloida ahkion haluttuja liikkeitä entistä paremmin sekä ristikkäis- että kehikkovedossa.

Kovalla hangella sivuttaisrinteissä ja miksei myös tarpeeksi suuria lumidyynejä ylitettäessä ahkion sivuttaisluisto on haitallinen ominaisuus, jota ei voi pelkästään vetojärjestelmällä poistaa menettämättä jotakin vetojärjestelmän hyvistä ominaisuuksista.. Koska Hit ahkioiden pohjat ovat muita liukkaampia, niin siksi ne ovat myös herkempiä luistamaan sivuttain, jos ovat muuten muotoilultaan kilpailijoita vastaavia. Tähän kehitimme ratkaisun viime talvena. IsoHit ahkioon on nyt saatavissa lisäpiirteenä noin 50 cm mittaiset 1,5 mm paksuiset ja pari milliä jalaksen suksenmuovipinnasta kohollaan olevat teräksiset vakautusterät. Ne pitävät muuten liukkaan ja herkkäliikkeisen ahkion kurssissa sivurinteellä.

4. Auraus

Keskimääräinen vaeltajan tekemä suksiura on 35 cm leveä +/- muutama sentti. Jo 40 cm leveä ahkio lähes varmasti levittää hiihtäjän uraa muutaman sentin tai, mikä paljon pahempaa pyrkii helposti kellahtamaan toiselle kulmalleen hiihtouraan (kellahtaminen alkaa luultavasti mutkassa ahkion pyrkiessä nousemaan sisäkaarteen puolelta pois urasta), niin että ahkion peitekangas osittain laahaa lumessa ja luonnollisesti lisää vetovastusta olennaisesti. Riittävän leveä ahkio (50 cm tai enemmän) ei niin helposti kaadu osittain kyljelleen hiihtouraan. Sen haittapuoli on ainoastaan auraaminen – uran leventäminen uppolumessa. Leveän ahkion vähittäin levenevä muoto, jalasleveys vain hiihtouran leveys, parantaa ahkion pysymistä hiihtäjän urassa. Loiva keulamuoto vähentää aurauksen aiheuttamaa vetovastusta.

Hit ahkioista PikkuHit on niin kapea, n. 36 cm, että se putoaa sellaisenaan vetäjän suksenjälkeen eikä siksi auraa. Muissa Hit ahkioissa on kilpailijoista poikkeva varsin korkea ja kaventuva keula, joka nostaa ahkion pienellä vetovoimalla lumen päälle ja siksi myöskin nämä leveämmät ahkiot auraavat kokoonsa nähden erittäin vähän.

5. Esteiden ylitys

Mitä korkeampi ja pidemmältä matkalta loivasti nouseva ahkion keula on, niin sitä helpommin se tulee esteen (puunrungon, kiven, jyrkän lumidyynin, ahtojäälohkareen tms.) yli vetäjän perässä. Ylimitoitettuna tämä tekijä vie ahkiosta pakkaustilaa ja tekee siitä levottoman vedettävän kovalla epätasaisella alustalla.

Korkeakeulaiset Hit mallit (muut kuin PikkuHit) tulevat yleensä vetäjänsä perässä tarttumatta kiinni sellaisten esteiden ylityksessä, joista vetäjä suksineen selviää (ojat, kaatuneet puunrungot, lumidyynit jne.).

6. Vetovoiman välittyminen hiihtäjästä ahkioon

Tämän ahkiojärjestelmän suunnittelun osatekijän ongelma on hihtoliikkeeseen liittyvä lantion kierto. Kun ahkiota vedetään kahdella aisalla, jotka yläpäästään kiinnittyvät vetäjän sivuille hieman lonkkaluiden yläpuolelle, niin hiihtoliikkeen lantiokierto aiheuttaa sen, että ahkiota vuorotellen vedetään lähes kokonaan joko vasemmalla tai oikealla aisalla. Jos vetojärjestelmässä on huomattava välys, joka mahdollistaa lantion vapaan liikkeen, niin seurauksena on ahkion nykiminen vedon aikana, eräänlainen massan hitauteen perustuva takapotku. Jos vetojärjestelmässä ei ole välystä, niin silloin kuormitus tuntuu vuorotellen vasemmalla ja oikealla ja tarkoittaa sitä, että lantion kiertoon tarvitaan enemmän voimaa.

Jos ahkiota vedetään yhdellä aisalla tai v-aisalla, jonka kärki on vetäjässä, niin edellä kuvattua ongelmaa ei synny. Monessa muussa mielessä (ks. yllä) tällaiset aisavetojärjestelmät ovat kuitenkin toimimattomia. Loivapiirteisillä jäätiköillä liikuttaessa käytetään yleisesti naruvetoa, joka myös ratkaisee tämän ongelman. Jos naru lähtee y muodossa vetäjästä, niin y:n risteyksessä kannatta olla rissa, joka päästää vetäjään päin olevat y-haarat vapaasti liikkumaan (lantiokierto on täysin vapaa). Naruveto sopii vain loivapiirteiseen avomaastoon, jossa ahkiota ei tarvitse pakottaa seuraamaan hiihtäjän jälkeä.

Jousitetut aisat poistavat erityisesti PikkuHitissä vedon nykivyyttä (jousitus jakaa vetokuormaa molemmille aisoille lantion tehdessä hiihtäessä kiertoliikettä). Parhaimmillaan hankikannolla tämä tarkoittaa sitä, että Hit-ahkiota vetäessä voi hiihtää – ahkion aiheuttama nykäisy ei pilaa hiihtoliikettä. Hit vetovyöhön liitettävät valjaat eroavat kilpailijoiden tuotteista siinä, että valjaiden olkaimet kiinnittyvät edestä samaan vetotappiiin, josta aisat lähtevät ahkioon. Tällä tavalla sekä olkaviilekkeiden, että vyön vetokuorma välittyyy samasta pisteestä aisoihin. Vetovyön ei tarvitse välittää olkaviilekkeiden vetokuormaa aisoihin. Netissä väitellään usein siitä, pitääkö vedossa olla välystä vai ei. Hit ahkioiden suunnittelijana olen hyvin vakuuttunut välyksen haitallisuudesta. Eihän patikoijallakaan ole monta numeroa liian isot “välykselliset” kengät, ei soutajan airoissa ole välystä, liian iso “välyksellinen” kajakin istuin estää tehokkaan melonnan. Mitä teknisesti vaativammasta kytkennästä urheiluvälineen ja urheilijan välillä on kyse, niin sitä vähemmän välystä – välineet istuvat kuin “siannahkahanska käteen”.

7. Ahkion pakkaaminen

Pakkamisen kannalta hyvässä ahkiossa on helppo pakata painavat tavarat pohjalle ja kevyemmät ylemmäksi. Pakattavuutta, avattavuutta ja suljettavuutta erityisesti päivätauoilla parantaa sellainen kuormapeitteen suljenta ja sidonta, joka mahdolistaa osittaisen avaamisen ja sulkemisen. Myös lumipyryssä tämä on hyvä ominaisuus – lunta ei pääse niin helposti kuormapeitteen sisäpuolelle. Kuormapeitteen taskut ja erilaiset lisäkiinnikkeet kansilastille ovat pääsääntöisesti turhia hintaa nostavia rikkoutuvia yksityiskohtia.

Hit ahkioissa on nykyisin vaihtoehtona rullauskeppien lisäksi kuormapeitteen sulkemisessa tarranauha ja kumiköysien sijasta pikasoljilla kiristettävät kuormaliinat. Tämä ratkaisu on sekä Hitin toimesta että kilpailijoilla osoittautunut erittäin hyväksi pitkillä arktisilla vaelluksilla. Siksi tarjoamme sen nykyisin edullisella hinnalla myös tavallisille retkeilijöille. Tarrasuljenta ja remmit mahdollistavat kuormapeitteen osittaisen avaamisen päivän retkitauoilla. Huolellisesti ahkionsa pakkaavan henkilön kannalta tämä tarkoittaa sitä, että ahkion kuormasuoja on kuin monilokeroinen laukku, josta halutusta paikasta avaamalla voi poimia halutun tavaran. Käyttömukavuuden lisäksi tämä on tärkeä ominaisuus lumimyrskyssä – lunta pääsee kuormapeitteen sisälle paljon vähemmän, kun sitä ei tarvitse tauoilla avata kuin vähän kerrallaan. Kuormapeitteen taskuihin ja muihin lisäviritelmiin suhtaudumme aika varauksellisesti – Niitä olemme äärivaeltajien toiveista joskus heidän ahkioihinsa toteuttaneet, samoin muut valmistajat. Yleensä jälkituomio on ollut selvä – liiat yksityiskohdat ovat vain haitallisia ja mahdollisia rikkoutumiskohteita – yksinkertainen on toimivaa.

8. Hit ahkioiden tulevaisuuden kehityskohteita

Nykyisen tuoteperheen teknisessä toteutuksessa on vielä yksi “karvalakki” ratkaisu – aisan yläpään toteutus teksiitilivahvistetulla kumiletkulla. Mietimme ratkaisua, jossa toiminnallisesti vastaava kumiosa tuotettaisiin teollisesti paikalleen liimausta vaille valmiiksi.

Hit perheestä puuttuu erityisesti avotunturiolosuhteisiin suunniteltu “keskiraskas” noin 350 l pakkaustilavuuden ahkio. Tällainen ahkio on jo vuosikausia ollut aivohautomossa – jos jostakin löytyy aika sen toteuttamiseen, niin tuloksena on ratkaisu, jossa on useita erityisesti avotunturivaellukseen suunniteltuja uusia ominaisuuksia.

Koska Hit ahkiot ovat liukkaita, niin ne luistavat helposti myös taaksepäin. Raskaassa lastissa vuoristossa tämä voi olla vaarallistakin. Ahkio voi nykäistä liian vaativan reitin (jyrkän rinteen) valinneen ja/tai huolimattoman vetäjän syöksyyn kohti laakson pohjaa. Ahkion perässä oleva sarana tyyppinen takaliun estävä jarru voisi suurelta osalta ratkaista ongelman. Ominaisuus on jäänyt kehittämättä, koska kukaan ostaja ei ole sitä vaatimalla vaatinut – Hit ahkioissa on jo nyt niin paljon vaihtoehtoja, että niiden hallinta on myös ongelma, joka jarruttaa lisäominaisuuksien kehittämistä.

Tänä talvena kokeilemme yhteen vuokra-ahkioon (PikkuHit) entisen kaltaista, mutta dimensioiltaan (paksuus ja leveys) pienempää kuormapeitteen kiinnityslistaa. Jos kevyempi lista kestää, niin siitä tulee myyntiahkioiden uusi valinnainen piirre, joka tuottaa painon säästöä noin 50 % entiseen listaan verrattuna ja on silloin ylivoimaisen kevyt verrattuna kilpailijoiden alumiinilistoihin. Kuormapeitteen kiinnitys saataisiin aivan uudelle tasolle, jos siirryttäisiin käyttämään mittatarkkaa komposiittipantaa. Myös tämä teknologia on Hitissä hallussa, koska olemme olleet mukana kehittämässä vastaavan tyyppistä kajakin aukon reunusta.

Pekka Tyllilä,
Hiking Travel, Hit Ky

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Hit Proto C2

Olemme pikku hiljaa rakentaneet omalla verstaallamme uutta kanoottimallia. Kanoottia on lähdetty kehittämään aikaisemmin Pekka Tyllilän suunnittelemasta Teno Special kanootista. Ensimmäiset testimelonnat on suoritettu, ja malli toimi hyvin. Alla kanootin mittoja:

Kanootin maksimipituus on n. 507 cm. Vesilinja kahden henkilön kuormalla (+varusteilla) noin 5 m, soolo melonnassa vesilinja lyhenee selvästi, ehkä 15 cm. Vauhtia tämä ei hidasta, koska soolossa kallellaan meloessa myös märkäpinta vähenee paljon (johtuu v-pohjasta).

Paarteista maksimileveys on n. 91-92 cm (Teno Special oli noin 90 cm maksimileveydeltään). Vesilinjaleveys ei ole paljonkaan tätä vähemmän, koska ulkopuoleinen paarre on 8-9 mm (paarteeksi valmistuksessa integroitava polyeteenireunus on 8 mm ja tämä on paarteen minimimitta). Kanootin kyljissä on vain muutaman % kallistuma. Siksi vesilinjaleveys ei ole paljokaan kapeampi kuin paarreleveys-ulkopaarteiden paksuus. Kanootissa on tapetun v-pohjan muotoon ja kantavuuteen nähden sen verran rockeria, että se on kokoonsa nähden hyvin ketterä.

Tavoitteena on saada “karvalakkimalli” eli lasikuidusta ja polyesterihartsista tehty kanootti painoltaan 30-35 kg painoiseksi ja kevyempi sekä kalliimpi malli n. 20 kg painoiseksi.

Lisätietoja kanootista saa Pekka Tyllilältä:
p. 040 5176527/ pekka.tyllila@hikingtravelhit.fi

Tästä linkistä pääset katsomaan videokuvaa proto kanootista:
http://youtu.be/0PxJuU-V2Fk

Alla vielä muutama kuva:

protoc2vesilla

protoc2vesilla2

protoc2maalla2

protoc2maalla

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail